Tuesday, January 10, 2012

semalam dan hari ini




Pagi Semalam hantar mereka ke sekolah tanpa sebarang masalah.... semuanya berjalan lancar walaupun si adik terlambat sedikit semuanya hokey je...

Semalam
Masuk office terus buat kerja contact peserta-peserta yang akan menghadiri taklimat yang akan aku berikan minggu depan, kalau ikutkan feed backnya maca okey je tapi tak tahula sampai masa nanti tak ramai yang datang, biasala kan...

petang semalam
meeting tergempar lagi... bos baru balik dari meeting ketua-ketua so banyak benda baru nak disampaikan... antaranya.. mohon cuti kena tujuh hari sebelum cuti... alamak susahla macamani kena rancang betul betul ni.. kalau tak nahas.. lagi satu program konvensyen tu... k.pengarah dah mintak sikit info dan secara tak langsung aku dilantik menjadi penyelarasnya... emmmm positif thinking (boleh la.. lambat lagi tu ... tapi dalam hati kalau program ni tak jadi alangkah bagusnya). Tiba-tiba bos kata program ni kpi menteri.... ishhh tak habis-habis dengan kpi, manalah tahu kot-kot bulan november ni bertukar menteri atau bertukar kementerian ke... kan lain jadinya tu... walau bagaimanapun aku akan start buat homework bila dah habis pru nanti lah. Tapi ofismate kata kalau setakat nak tempah hotel tu boleh je...

hari ni (pagi)
Awal hari ni aku dah keluar rumah tanpa memasak sebarang breakfast sebab takut terlambat macam semalam. Memang awal dan sampai sekolah abang awal lagi dan abang tukar fikiran "mama antar adik dulula, ngantuklah" mamanya menjawab "kalau lambat nanti abang jangan marah" so adik dihantar dulu, sampai jalan nak masuk sekolah adik dah banyak kereta beratur biasalah.... sampai depan sekolah adik buat hal menangis tak nak pegi sekolah penat katanya... apalagi gunung berapi meletup la... aku pun menjeritlah menengking si adik, bayangkan aku dah sampai depan sekolah dia tak nak turun, belakang kereta banyak queue, ehhh memang geram aku, terpaksa buat sekalilagi pusingan sambil buat pusingan tu tak berenti aku membebel sehinggakan adik terus terdiam tak jadi menangis dan si abang terus terjaga dari tidur. Tapi dalam hati kecil ini berkata "ya Allah betulke apa yang aku buat ni, bolehke aku membebel macamni, " Tapi kalau aku tak membebel budak ni tak faham.

Sehingga sampai kat depan sekolah, adik pun turun dan bersalaman dengan aku dan terus masuk ke sekolahnya.. sebak pulak aku tengokkan. Terus memandu laju ke sekolah abang pulak, memang dah lambat pun, sampai depan sekolah abang, abang pulak buat hal, sakit kepala katanya dan tak nak masuk sekolah. Masa ni aku kontrol, tak nak marah-marah lagi dan secara perlahan aku cakap dengan dia, "abang pergi sekolah..." bila dia turun kereta ja aku terus jalan tak pandang belakang lagi dah, aku takut dia berubah fikiran. Aku hanya mampu berdoa semoga dia masuk ke sekolah dengan selamat.

Begitula anak-anak ku, sehingga darjah enam masih lagi tak mau pegi sekolah.. aku tak tau sehinggakan aku rasakan ada badi atau hantu ke kat sekolah tu...

No comments:

Post a Comment