Wednesday, January 11, 2012

Hari ini ... berjalan lancar - bos tak de

abang
adik


Hari ni aku bangun macam biasa, sempat lagi goreng roti celup telur, ni resipi paling mudah dan cepat, seronok tengok mereka berebut-rebut bawak bekal. Sampai sekolah adik tak buat hal alhamdulilah... tapi abang... sampai tengah jalan siap tanya lagi, "mama nanti mama tengok dalam beg sekolah agama, ada songkok tak" aku dah mula nak marah... "kalau tak adam, aku tanya" dia jawab "entah lah" eeee ini la benda yang paling aku pantang, nak patah balik hanya nak ambil songkok dia yang tertinggal nak redah jalan yang sesak macam cipan tu.. eee. Mulalah dalam kepala tu bersungut "eee kenapa malam tadi tak masukkan, kenapa tak tengok sebelum bertolak tadi" macam-macam perkara negatif kat kepala. Selesai hantar adik, isi minyak dan terus ke transit hantar beg, terus tengok beg dia cari songkok, alhamdulillahhhhh ada... syukur aku pada Allah, tu la lain kali jangan cepat sangat nak marah dan sangka bukan-bukan. Ya Allah aku amat bersyukur hari ni kerana engkau telah melancarkan perjalanan pagi ku.

Pagi datang office - semestinya perut lapar, sampai kat kantin, tukang masak tu cerita yang dia terjumpa hantu kat meja makan... alamak naik bulu roma aku, setau aku memang tempat ni keras. Alhamdulilah aku tak pernah terserempak dengan benda yang tak elok ni, ya Allah mohon dijauhkan sebab aku selalu sendirian di ofis apabila petang.

Masuk ofis - yess tugas rutin... nak telefon peserta tak habis lagi, kadang kala terlintas di dalam kepala ni, di zaman ICT ini masih ada keperluan lagi ke calling calling ni, bukan ke kita ada emel, ada laman web, ada facebook ada twitter ada blog ehhh rimas juga bila kena buat kerja calling dan merayu ni. TAPI bos kata itu personal touch, lagi mujarab dari menggunakan peralatan canggih tu. Dalam hati "ye ke???" tapi kalau difikirkan betul jugak. Contoh orang ajak makan kenduri, kalau dia call atau datang sendiri menjemput rasa macam sangat dihargai dan diperlukan, berat hati nak menolak. Tapi cuba kalau letak kat facebook atau sms je, rasa macam ajak-ajak ayam aje kan... tapi bagi orang sekarang mungkin tiada bezanya. Orang dulu suka kalau orang datang rumah boleh sembang boleh makan makan. Tapi sekarang ??? tak taula mungkin sibuk atau kesuntukan masa kot... merepekla pulak...

No comments:

Post a Comment