Thursday, June 24, 2010

travel log India first day 22 jun 2010 (Selasa) sambungan

Mumbai... dulunya Bombay...

Di dalam flight ke Mumbai.. baru terasa lapar, tadi tak terfikir nak makan sbb terkejar-kejar.. rupa-rupanya dalam flight ni tak serve minum dan makan, kalau nak kena order sebiji macam air asia, apa lagi belum take off kami dah tidur, nak mengelakkan lapar. Penerbangan mengambil masa 1 jam 45 minit.

Sampai ke Mumbai, baru nampak macam standard sikit, agaknya kat sini ramai orang kaya kot.. tapi... di tepi-tepi airport penuh dengan setinggan, macam dalam cerita slumdog tu... kat sini memang kami tak perlu ambil bag sebab dah di check in di Chennai, kat sini dah consider domestik flight so boleh dihantar terus ke Pune. Airport dia macam domestik airport kat Malaysia, macam kat airport Johor la... nampak bersih dan tak ada banyak lalat but still ada lalat, agaknya lalat tu ikut naik kapal terbang dari chennai. Keluar dari arrival complex menuju ke departure complex untuk check in ke Pune pulak. Keluar je, nampak Mumbai tak la seteruk Chennai,, masa kami tiba tu, semua pemandu teksi tengah mogok so semua orang kena naik bas, nasib baik kami tak memerlukan transport ketika tu. Masuk ke Departure complex, barula terasa lapar... check in dulu, nampaknya orang kat sini macam modern dan ramai foreigner pun dan airport dia siap ada wireless lagi. Apa lagi kami pun terus isi perut kat domino pizza makan vege pasta dengan coke.. baru lega rasa perut masa tu dah pukul 2.30 pm, our flight pukul 4.30. Ada masa untuk berehat sambil menikmati pasta dengan harga Rs270 untuk dua orang makan. Tunggu punya tunggu flight delay sehingga pukul 6.30 ptg... mak datuk penat giler nak menunggu ni, jaja terpaksa call hotel di Pune bagi tau yg kita orang ni delay, suruh kereta hotel tunggu juga sampai kita orang sampai. Rupa-rupanya memang flight di Mumbai selalu delay sebab kat sini banyak sangat kapal terbang, jem di dalam airport sendiri, nak berlepas dan landing kena tunggu giliran.

gambar di Mumbai airport

setinggan di sekeliling airport.

Kami sampai di Pune pukul 7.30 petang, dan kereta hotel memang ada tunggu. bersambung... kisah di Pune pulak...