Thursday, October 7, 2010

Travel Log India 26 Jun 2010 (Sabtu)


MUMBAI
Hari ni merupakan hari cuti di India, so aku ngan jaja plan nak pegi melawat tempat menarik, tapi malangnya tak tau nak melawat kat mana Pune ni. Akhirnya kami decide nak pi melawat mumbai atau bombay atau bollywood. Dari risikan yang kami buat tak lah jauh sangat, klu naik bas tu dalam 5 jam, apa lagi boleh la sambil menikmati keindahan india ni. Pada mulanya kami decide nak naik train, nak la rasa naik train kat sini, nak rasa reality dia macamana, asyik tengok filem hindi je kan.. .. Bila bertanya kat budak hotel tu, dia kata tak ada tiket pagi-pagi dari pune ke mumbai, sedangkan bila tengok kat internet ada train. rupanya tidak dinasihatkan untuk naik train kat india ni, maklumla kami ni perempuan dan muslim pulak tu bahaya..... so kami mintak tolong hotel hantar kami ke stesen bas dan tolong ambilkan tiket.

Sampailah kami kat stesen bas dia, dia orang kata luxury bas ke mumbai lima jam perjalanan dan harga tiketnya RS250. Apa yang aku bayangkan luxury bas ni macam executive coach kat sini rupanya teruk dari bas ekspress temerloh lagi. Luxury tu cuma bas tu ada air cond je sebab tu dia panggil luxury bus. Tertipu aku rupanya. Nak cerita dalam bas ni.. eee sampah merata-rata, tak da tong sampah dan sitnya dah koyak-koyak pulak tu, kalau bas tu break habis sampah-sampah dan botol air mineral semua ke depan tergolek2. dasyat betul.

stesen bas Pune

Dalam "luxury bus"
Ini la rupa luxury bus tu

Maka bertolaklah kami pukul 8.30 pagi. Memang cantik tengok pemandangan di Pune ni sbb di sini atas bukit, barula kami tau sebenarnya Pune ni atas bukit, sbb bila naik bas tu semuanya jalan menurun bukit macam cameron highland tu, cuma jalan dia cantik la jugak. Pemandangan pun cantik. Kami singgah di R&R dia, yang ada cuma gerai makanan dan tandas je. Kami pun beli cokelat cadbury je, itu je yang selera, aku try masuk tandas dia, alamak... bersihla ingatkan kotor tapi tandas dia memang lama macam tandas 70an kat sini, dengan pintu besi dan selak besi, tandas cangkung dan tak ada paip yang panjang macam kita kat sini. Cuma ada satu paip dan satu kole untuk cebok, bolehla... janji ada air.
Ini la rupa tol dia
dekat R& R
Pemandangan sepanjang jalan sungguh sejuk mata memandang
inila satu-satunya kedai yang ada di R&R

Tengah syok-syok menikmati pemandangan tiba2 terdengar bunyi letupan yang sangat kuat, aku pandang jaja dan orang sebelah, then driver bus memperlahankan bas dan berenti tepi jalan. Rupanya tayar bas meletup.... alamak, terkandas la kita orang.. di tengah highway yang tak ada apa-apa, aku dah mula cuak... bersambung.....

No comments:

Post a Comment