Monday, October 11, 2010

Sabtu 26 jun 2010 (Sabtu) MUMBAI

Setelah letupan tayar bas belaku, bas pun parking tepi, aku ngan jaja pun tertanya-tanya nak turun ke tidak, tengok penumpang lelaki dah mula turun.  tapi yang peliknya orang kat sini tak kecoh pulak tak macam k***ng kat sini, kecoh... kat sana dia orang diam aja, bila tengok ramai orang turun kami pun turun la jugak, memang sah, tayar belakang bas dah pecah.  Driver bas tu tak pulak nak call mekanik ke apa, tengok dia bincang ngan penumpang lain, driver ni decide boleh jalan lagi sbb turun bukit.  Kami pun naik lah bas tu dan jalan menurun (nasib baik menurun) dalam speed 20kmsj.  Lebih kurang pukul 12.30 kami selamat sampai la di Mumbai.  Memang panas kat Mumbai ni, sampai kat bas stop dia, memang terkejut sbb dalam bayangan stesen bas di Mumbai mesti canggih dan cantik, tapi alamak.. stesen bas dia tepi jalan je, beratapkan kanvas biru dan adalah kerusi untuk duduk dalam dua tiga baris.  Keadaan kat situ memang busy dengan orang ramai dan teksi yang sedang menunggu penumpang, kat Mumbai ni tak ada auto yg ada teksi kuning hitam tu aja.  

Stesen Bas di Mumbai

Penumpang sedang berbaris nak belik tiket bas (tengok atap dia tu)

Keadaan bas di Mumbai (macam bas zaman filem P. Ramlee)

Pemandangan di jalan masuk ke bandar Mumbai

Deretan kedai di Mumbai

Sebaik turun dari bas, kami tak tentu arah sebenarnya nak pi mana pun tak tau.  Sebab keadaan dia yang berserabut, tak nampak shopping mall, klu nampak boleh pegi je, lepas tu tak nampak sorang pun pelancong, hanya kami dua orang je muka lain, alamak... nak tanya sapa pun tak tau. Last2 kami decide nak pegi "Gate away of India" itu je yang tau, tanyala sorang perempuan ni yang nampak macam educated sikit.  dia kata boleh pegi sana dalam 45 minit perjalanan dengan menaiki teksi, kami tanya selamat ke tidak, dia kata selamat, tapi since hotel Taj kena bom tu dah tak ada orang luar masuk ke situ.  So kita orang pun carila teksi, (cari drivernya yang tua, yg muda takut kena tipu pulak).  So kami dapat teksi yang pemandunya dalam likungan 70an umurnya (memang tua pun).  Alamak... dia tak faham english la pulak, nasib baik satu masa dulu ketagih tengok cerita hindustan, maka dapat tangkapla apa yang dia cakap.  Kami mintak dia hantar dan tunggu kami kat gate india tu, dia sanggup tunggu kira ok la.  Memang betul perjalanan dia memang menyakitkan dengan jem yang amat sangat.  Bila berenti je orang tua ni akan matikan enjin jimat minyak katanya.  sebab minyak kat sana mahal (RM5.80 seliter). Dahlah kereta dia tak ada air cond memang panas giler,,,

Inilah rupa teksi kat sana

Perjalanan yang memakan masa 45 minit penuh dengan kesesakan jalan dan bising bunyi hon tu akhirnya sampai ke penghujung, sepanjang perjalanan tu sempatlah aku snap gambar bangunan lama yang ada di sekitar Mumbai ni.  

Bangunan lama yang terdapat di Mumbai

No comments:

Post a Comment