Thursday, November 5, 2009

Sos lada hitam mudah

Hari ni aku keluar tajuk sket, nak kongsi resipi plak,  jangan tak tau hari ni aku relax sbb bos tak ada.  Hari ni aku nak kongsi resipi sos lada hitam mudah, resipi ni aku dapat dari biras aku.  Selalunnya resipi ni aku makan dengan ayam dan daging panggang. Kadang-kadang anak aku makan dengan ayam goreng, macam chicken chop la pulak.. tambah la coleslaw dan french fries..  dah selamat RM10.00 (chicken chop kat kedai).  Sebelum tu aku nak berterima kasih kat biras aku puan Zainaf Samah, memang berbaloi-baloi resipi yang dia bagi ni.  Ini dia resipinya :

1 botol sos lada hitam botol kecil

1 tin sup cendawan campbell

4 sudu besar tomato sos

1 biji bawang besar

air, sedikit garam

cara:

Tumis bawang besar sampai kuning, masukkan sos lada hitam, masukkan air dalam botol sos lada hitam tadi dan goncang2 sampai bersih masukkan air tadi ke dalam periuk.   Masukkan sup cendawan, masukkan air ke dalam tin cendawan tu (bersihkan tin) masukkan airnya ke dalam periuk.  Masukkan sos tomato dan garam.  Kacau sampai pekat, kalau pekat sangat tambah air, kalau tak cukup masin tambah garam, kalau nak manis tambah gula, kalau tak cukup masam tambah tomato sos, kalau rasa macam tak cukup lada hitam tumbuk lada hitam biji tu tambahkan aja, kalau tambah lada hitam biji ni sebenarnya lagi sedap sebab bau dia lagi naik dan lagi pedas.  Terpulanglah pada diri sendiri untuk menambah rasanya, cuma basicnya itulah bahan-bahan di atas tadi.  

Selamat mencuba... sebenarnya aku nak masukkan resipi ni kat myresipi.com tapi tak boleh nak log in pulak, tak taulah apa masalahnya, so aku post kat sini je la..   kawan-kawan yang dah cuba tu silalah komen


No comments:

Post a Comment