Wednesday, September 18, 2019

Mati



(Petikan daripada buku “100 ways to motivate yourself” oleh Steve Chandler)  diterjemahkan oleh saya.

Beberapa tahun lalu ketika beliau (Steve Chandler) bekerja dengan psikoterapis bernama Devers Branden, dia mengajarkan beliau senaman yang dibernama "mati".  Beliau diminta untuk membayangkan diri sedang berbaring di atas katil dan sedang menunggu saat kematian.  Senaman ini adalah untuk menyedari sepenuhnya perasaan yang berkaitan dengan kematian dan ucapan selamat tinggal.  Kemudian beliu diminta untuk mengimbau secara mental orang-orang yang sangat penting dalam hidup beliau satu demi satu datang melawat. Ketika beliau membayangkan setiap rakan dan saudara datang untuk melawat, beliau diminta untuk bercakap dengan mereka dengan kuat.  Beliau harus mengatakan kepada mereka apa yang dia mahu mereka tahu ketika dia sedang menuju kematian. Beliau menceritakan:  

Ketika saya bercakap dengan setiap orang, saya dapat merasakan suara saya pecah. Entah bagaimana saya tidak dapat menembusi. Mata saya dipenuhi air mata. Saya mengalami rasa kehilangan sedemikian. Bukan hidup saya sendiri berkabung; ia adalah cinta yang saya kalah. Untuk menjadi lebih tepat, ia adalah komunikasi cinta yang tidak pernah ada di sana.
Semasa senaman yang sukar ini, saya benar-benar dapat melihat berapa banyak yang saya tinggalkan dalam hidup saya. Berapa banyak perasaan yang saya gemari tentang anak-anak saya, tetapi saya tidak menyatakan dengan jelas. 

Pada akhir latihan, saya menjadi sangat emosi. Saya jarang menangis dalam hidup saya. Tetapi apabila emosi itu dibersihkan, sesuatu perkara yang indah berlaku kepada saya.  Saya sudah jelas. Saya tahu apa yang benar-benar penting, dan siapa sangat penting kepada saya. Saya faham untuk pertama kali apa yang George Patton maksudkan apabila dia berkata, "Kematian boleh menjadi lebih menarik daripada kehidupan."

Sejak hari itu, saya bersumpah untuk tidak meninggalkan apa-apa peluang. Saya tidak pernah meninggalkan apa-apa yang tidak diketahui. Saya mahu hidup seolah-olah saya mungkin mati bila-bila masa. Keseluruhan pengalaman mengubah cara saya bergaul dengan orang sejak itu. Dan titik latihan yang hebat itu tidak hilang begitu sahaja.
Kita tidak perlu menunggu sehingga hampir mati untuk merasa berfaedah menjadi manusia. Kita boleh mencipta pengalaman bila-bila masa kita mahu.  Beberapa tahun kemudian apabila ibu saya mati di hospital di Tucson, saya bergegas ke sebelah tangannya untuk memegang tangannya dan mengucapkan terima kasih kepada semua cintanya dan rasa terima kasih kepada apa yang telah dia lakukan kepada saya sehingga saya menjadi apa yang saya jadi sekarang.  . Akhirnya apabila dia meninggal dunia, saya sangat sedih tetapi ia tidak mengambil masa yang lama.  Dalam masa beberapa hari saya merasakannya segala sesuatu yang hebat tentang ibu saya telah memasuki saya dan akan hidup di sana sebagai semangat penyayang selama-lamanya.

Setahun setengah sebelum kematian ayah saya, saya mula menghantar surat kepadanya dan puisi tentang sumbangannya terhadap hidup saya. Dia tinggal beberapa bulan terakhir dan mati dalam cengkaman penyakit kronik, jadi tidak mudah untuk berkomunikasi denganya.  Tetapi saya selalu merasa bersyukur kerana dia mempunyai huruf dan puisi untuk dibaca. Sebaik sahaja dia memanggil saya selepas saya menghantar puisi Hari Bapa, dan dia berkata, "Hei, saya rasa saya tidak begitu buruk”

Penyair William Blake memberi amaran kepada kami tentang menjaga pemikiran kami sehingga kita mati. "Apabila pemikiran ditutup di dalam gua, maka cinta akan menunjukkan akarnya dalam neraka yang paling dalam."

Berpura-pura anda tidak akan mati memudaratkan keseronokan kehidupan anda. Ia seperti memudaratkan Pemain bola keranjang untuk berpura-pura tidak ada akhir permainannya.  Pemain itu akan mengurangkan keamatannya, mengamalkan permainan gaya malas dan tentu saja, akhirnya tidak mempunyai keseronokan sama sekali. Tanpa akhir, tiada permainan. Tanpa menyedari kematian, anda tidak boleh sepenuhnya menyedari kurnia kehidupan.

Namun ramai di antara kita (termasuk diri saya sendiri) terus berpura-pura bahawa permainan hidup kita tidak akan berakhir. Kami terus merancang untuk melakukan perkara yang hebat pada suatu hari nanti.  Kami memperuntukkan matlamat dan impian kami ke pulau khayalan di laut seperti yang Denis Waitley memanggil "Someday Isle." Kami mendapati diri kita berkata, "Sekali-sekala saya akan melakukan ini," dan "Sekali-sekala saya akan melakukan itu."

Menghadapi kematian kita sendiri tidak perlu menunggu sehingga kita kehabisan nyawa.  Bahkan, dapat membayangkan dengan jelas jam terakhir di tempat tidur dapat mewujudkan sensasi paradoks: perasaan dilahirkan di seluruh dunia sekali lagi - langkah pertama kepada motivasi diri.

No comments:

Post a Comment