Tuesday, September 24, 2019

7 PEMACU PSIKOLOGI UNTUK MENINGKATKAN JUALAN ONLINE



Setiap pembelian dibahagikan kepada proses membuat keputusan. Berita baiknya ialah anda, sebagai usahawan online, boleh mengarahkan pelanggan anda membeli dari kedai anda.

Kajian kes: Airbnb
Apa itu Airbnb?

Mungkin anda mempunyai syarikat yang terkenal di seluruh dunia. Tetapi, adakah anda tahu bahawa jalan menuju kejayaan bukanlah satu perjlanan biasa? Pengasas Airbnb telah cuba melancarkannya beberapa kali sebelum syarikat itu berjaya seperti sekarang.
Salah satu percubaan mereka pada 2008, semasa pilihan raya presiden AS.  Obama vs McCain. Perdebatan mereka berlaku di San Francisco, tempat para usahawan tinggal. Ramai orang dijangka akan berkumpul. Satu peristiwa hebat untuk mendapatkan pelanggan untuk syarikat itu sebagai Airbnb, bukan?
Betul, tetapi  masalah utama adalah pembiayaan projek. Jumlah wang yang mereka miliki tidak mencukupi. Para ahli perniagaan terpaksa memikirkan sesuatu. Dan mereka lakukan!
Mereka membeli banyak bijirin sarapan pagi. Kemudian mereka merekabentuk kotak yang mempunyai wajah kartun "Obama / MacCain" dan diisi dengan bijirin dan menjualnya.  Walaupun harganya adalah $40 untuk satu kotak, kira-kira 10 kali lebih tinggi daripada bijirin yang sama dalam pakej asal, tetapi orang melihat ia sebagai harga patut untuk membelinya.  Keuntungan itu dapat menampung semua perbelanjaan.  Pencetus Psikologi membuatkan pelanggan membeli.
Ia adalah contoh kes bagaimana pencetus psikologi berfungsi. Mereka sanggup membeli bijirin denga harga yang berganda mahalnya – hanya kerana rekabentuk kotak meletakkan wajah ahli politik.
Bagaimana ia terjadi?  Ia mudah. Hanya 5% daripada proses membuat keputusan berlaku dalam minda kita yang sedar. Pikiran bawah sedar (emosi) menjaga selebihnya.  Pengasas Airbnb menyentuh emosi pelanggan Amerika - Iniah apa yang setiap usahawan online harus bekerja ke arah meningkatkan jualan.
Namun, apa yang boleh anda lakukan jika anda tidak mempunyai ijazah dalam bidang psikologi? Apakah pencetus untuk membuat pelanggan membeli?  Sebenarnya, anda tidak memerlukan ijazah untuk membantu orang membuat keputusan untuk memihak kepada anda. Terdapat beberapa cara yang boleh dicuba

1. “FREE” / “PERCUMA” – PERKATAAN YANG MEMACU ORANG UNTUK MEMBELI
Dua perkara utama yang berakar di dalam minda manusia: mengelakkan kesakitan dan keseronokan.  Perkataan "percuma" bermaksud kedua-dua perkara ini untuk pelanggan. Ini bermakna mereka boleh mendapatkan apa yang mereka mahu, yang menyenangkan dan mereka tidak perlu memberikan sesuatu untuk ini – dengan bahasa mudah - tidak menyakitkan dan tidak perlu memberi apa-apa untuk mendapatkannya.
Jadi, lakukan yang terbaik untuk memasukkan perkataan "percuma" dalam tawaran anda. Sebagai contoh, "penghantaran percuma" adalah frasa yang berfungsi dengan cemerlang! Dan ia sebenarnya tidak perlu kos $ 0: hanya masukkan kos penghantaran dalam jumlah harga item untuk menjadikan ia kelihatan berpatutan.

2. MEWUJUDKAN TAWARAN YANG TERHAD
Adakah anda menyesal hilang peluang seumur hidup?  Tidak membeli bitcoin pada tahun 2008, sebagai contoh? Bukan perasaan yang terbaik, bukan?
Tawaran terhad dari segi harga dan ketersediaan produk mewujudkan keadaan segera. Pelanggan takut kehilangan beberapa faedah. Sebagai contoh, katakan anda menawarkan 30% daripada beberapa barangan anda hanya selama 2 hari. Ramai orang akan merebut peluang itu dengan penuh semangat.
Untuk tujuan rangsangan pembelian, anda boleh memasang Countdown Timer yang mendorong pelanggan untuk membuat pembelian dengan menunjukkan mereka kehabisan masa. Satu lagi anda boleh meletakkan Promo Banner. Ia akan menarik perhatian pelawat kedai anda dan membuat mereka menyedari berkenaan tawaran istimewa yang sedang dijalankan.

3. MEMBERITAHU PELANGGAN APA YANG PATUT DIBELI
Adakah anda sentiasa tahu apa yang anda mahu?  Membuat pilihan adalah proses yang sukar dan agak tertekan. Fikiran bawah sedar kita mencari bantuan untuk membuat keputusan kerana kita sedang keliru.
Oleh itu, anda boleh menunjukkan pelanggan beberapa petunjuk semasa mereka melawat kedai anda. Dengan kata lain, anda secara harfiah boleh menunjukkan apa yang hendak dibeli.
Amalan ini tersebar luas. Apabila duduk di restoran, anda mungkin melihat beberapa hidangan dalam menu yang dimasukkan ke dalam kotak untuk kelihatan menonjol dari yang lain. Ini menjadikan pelawat lebih cenderung atau tertarik dengan sesuatu yang menonjol. Dengan cara ini, biasanya hidangan ini adalah margin yang paling tinggi.
Jadi, apa yang boleh anda lakukan?  Cara yang baik adalah untuk menunjukkan pelanggan produk yang dicadangkan untuk dibeli oleh pelanggan.  Gunakan kemudahan Pop-up yang disediakan di marketplace.

4. GUNAKAN UPSELL
Langkah pertama selalunya rumit.  Bahagian paling sukar adalah untuk membuat keputusan untuk membeli. Sekiranya pelanggan telah memutuskan untuk membeli item, keraguan dan rintangannya hilang.
Sekiranya mereka bersedia untuk memberi sedikit wang untuk produk, apa salahnya  memaksa mereka membayar lebih sedikit?  Penjual yang baik tahu bahawa saat ini membuka peluang terbaik untuk membuat sedikit wang tambahan.
Oleh itu, apabila pelanggan anda melalui proses checkout, itu adalah masa yang menarik. Anda boleh menawarkan beberapa produk yang lebih baik yang menelan kos lebih atau beberapa barang tambahan yang murah.

5. GUNAKAN “9” DALAM MELETAKKAN HARGA
Mana nombor yang lebih besar– 7 atau 8?  Sudah tentu, 8! Jelas, 8 juga lebih besar daripada 7.99. Tetapi, perbezaan itu sangat sedikit.
Sama ada harga produk anda adalah $ 7.99 atau $ 8, ia tidak membuat perbezaan besar dalam perniagaan anda. Tetapi, inilah beberapa helah psikologi. Pelanggan tidak sengaja memberikan perhatian kepada angka pertama.
Oleh itu, jika harganya adalah $ 6.99 bukan $ 7, pelanggan hanya melihat "6". Ini menarik fikiran mereka dan mereka lebih cenderung untuk membuat pembelian.  Ia bukan perkara baru, tetapi ia tetap berfungsi sepanjang masa.

6. MEMBINA KREDIBILITI
Kepercayaan adalah satu kemestian!  Ini salah satu pencetus psikologi yang paling penting dan berkesan dalam perniagaan online.
Sebelum membuat pembelian dari kedai online, pelanggan perlu memastikan ia boleh dipercayai. Oleh itu, matlamat anda adalah untuk menunjukkan bagaimana anda boleh dipercayai.
Pertama, anda harus berkenalan dengan pelanggan anda. Orang lebih suka membeli dari kedai yang mereka tahu berbanding dengan kedai yang yang mereka tidak kenal. Oleh itu, anda memerlukan beberapa cerita.  Contohnya, laman web anda memerlukan laman "Mengenai kami". Di sana, anda boleh memberitahu pelanggan bila dan mengapa anda memulakan perniagaan dan sebagainya.
Selain itu, anda boleh meningkatkan promosi kedai online anda melalui media sosial.
Satu lagi perkara yang perlu untuk membina reputasi dalam talian ialah ulasan atau review pelanggan. Orang ramai cenderung mempercayai orang yang sama seperti mereka: pengguna akan berkongsi maklum balas yang jujur.  Oleh itu jangan lupa masukkan review pelanggan dalam kedai online anda. Mempunyai cerita dan ulasan positif pastinya akan memenangi kepercayaan pelanggan.

7. MEMBERI UNTUK MENERIMA
Sekiranya anda memberikan pelanggan secara percuma, tanggungjawab untuk mengembalikan nikmat akan terletak pada mereka.  Sebagai contoh, anda boleh menghantar kupon percuma dengan beberapa diskaun pada pembelian masa depan kepada pelanggan anda. Ini sangat mungkin membuat mereka merasa terpaksa membeli sesuatu.
Seorang jurujual yang baik mempunyai gabungan pengetahuan dan alat yang diperlukan. Sekarang, apabila anda mengetahui pencetus psikologi, anda mempunyai pengetahuan. Dan anda boleh memilih salah satu add-on yang disenaraikan untuk mempraktikkannya. Atau anda boleh menghiasi kedai online anda dengan pelbagai alat pemasaran dengan mudah. 

Semoga berjaya!



No comments:

Post a Comment