Monday, February 20, 2012

Anak kucing (hujan) dah mati

Sebelum aku berangkat ke kedah hari selasa lepas, hujan - (nama anak kucing) mengiau dengan beria-ia dan kuat kedengarannya macam tak sihat... hati aku dah tak sedap, rasa macam kucing ni tak panjang umur je... aku bagi tahu angah, "angah, mama rasa kucing ni macam nak mati je"... sebelum angah ke sekolah pagi tu, aku dah pesan supaya bagi susu, tapi macam dia tak nak minum. Hari Rabu malam aku balik dari kedah, ijoi jemput dari Subang airport terus dia bagi tau
ijoi - mama nak tau satu cerita sedih?
aku - anak kucing dah mati ke
ijoi - mana mama tahu
aku - mama dah agak dah, dah tanam ke belum?
ijoi - tak ... tunggu mama
mam - laaa tak payah lah tunggu mama. tanam je lah

sampai rumah aku terus menerkam hujan yang telah dibungkus dengan kain lampin putih oleh angah, nampak angah dah bengkak mata menangis. Cepat aku mengarahkan ayah menanam hujan. Setelah digali lubang, suamiku mengambil hujan dalam bungkusan dan membukanya, alamakkkk sedihnya tengok hujan yang dah kaku terlentok tu... sedihnya aku tengok comel sangat. Ya Allah maha besar... tabahkanlah hatiku tak nak aku menangis depan budak-budak ni. angah langsung tak nak tengok. Keby masuk bilik terus menangis, si ayah memujuk, "nanti kita cari kucing lain lah" barulah keby rasa lega "betulke ayah"
TAPI sampai hari ni masih lagi tak ada kucing yang menggantinya.... kesian anak-anak ku yang merindui kucingnya..

No comments:

Post a Comment